tisdag 20 november 2012

With a Touch of Taste

För en vecka sen eller två blev jag och P utsedda till testpersoner av Touch of Taste kalvfond. Vi fick en kupong så att vi kunde hämta ut en gratis flaska i närmsta butik. Idag blev det äntligen av, och vi har nu gjort vårt första test!

J har tjatat så mycket på jobbet om hur gaaaalet goda hans pannbiffar är, så valet idag var ganska enkelt ;D :P Hur som helst, goda blev de i alla fall! Klart bästa köttfärsbiffarna vi gjort någonsin här hemma! :)

Recept:

800 gram nötfärs
500 gram fläsk eller blandfärs
2 dl havregryn
4 msk kalvfond
2½ msk matlagningsgrädde
2 dl vatten
2 ägg
2 gula lökar
2½ tsk salt
1 tsk malen svartpeppar
Ev. ströbröd

1. Blanda kalvfond, vatten och havregryn i en stor bunke. Låt det svälla i minst 15 minuter.
2. Vispa lätt ihop ägg, salt, peppar, grädde och lök och tillsätt det sedan till havregrynsblandningen.
3. Blanda ihop färserna och tillsätt det sedan till resten av smeten. Arbeta till en väl blandad och smidig smet.
4. Ta fram en plåt och täck med bakplåtspapper där du kan lägga de formade biffarna i väntan på stekning.
5. Stek biffarna i smör i en stekpanna.


Imorgon ska jag baka till teknikfikat vi har varje torsdag. Det får nog bli blåbärsmuffinsarna som jag postade tidigare i månaden, med en lime-smörkräm på toppen tror jag bestämt! :D (P tycker att jag blir lite overkill när det kommer till teknikfikat, men hallå, man måste ju ha bästa fikat?? ;D)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar